Efektowna strona, jednak nie dla wszystkich

1

Każdy chciałby posiadać stronę internetową, która budzi zachwyt osób ją odwiedzających. Tą funkcję zapewnia szata graficzna strony. Jednak często spotykamy się z faktem, że efektowne strony wcale nie są tymi, z których najchętniej korzystają internauci. Dlaczego tak się dzieje?

Otóż bardzo często zdarza się, że projektując stronę internetową dbamy wyłącznie o jej wygląd, a w zasadzie o efektowność. Każda osoba odwiedzająca ją ma być zdumiona kolorystyką czy animacjami. Jednak zupełnie umyka jej uwadze fakt, co my chcemy jej zaprezentować. Tu wszystko zależy od znajomości zasad użyteczności strony (web usability) osoby projektującej  witrynę.

 

Według statystyk, internauci najchętniej odwiedzają i korzystają ze stron uznawanych powszechnie za nudne i mało atrakcyjne. Otóż głównym powodem tego jest doskonała prezentacja treści strony i jej przejrzystość oraz co za tym idzie, łatwość w nawigacji o niej.

Osoby szukające w internecie informacji o usługach czy produktach firm, chcą to zrobić jak najszybciej, przejrzeć i dowiedzieć się jak najwięcej a później porównać poszczególne oferty. Posiadając efektowną stronę, nie zapamiętają nawet najciekawszego opisu produktu, lecz szatę graficzną lub konkretny element strony, który im się spodobał, ponieważ nie skupili swojej uwagi na tym, co chcieliśmy zaprezentować.

 

Dodatkowo, strony z dużą ilością grafiki, elementów interaktywnych czy animacji wczytują się znacznie dłużej. A to duży minus, każdej witryny. Wystarczy przypomnieć sobie, ile razy zamykaliśmy stronę zanim zdążyła się wczytać.

 
 

A jak to wpływa na pozycję strony?

Nie zapominajmy także o wyszukiwarkach. Istnieją zalecenia co do czasu ładowania się strony oraz jej wielkości. Nikt nie opisał dokładnie, w jak dużym stopniu negatywnie wpływa długi czas wczytywania się strony na jej pozycję w wynikach wyszukiwania, jednak wiadomo, że może niewielkie, ale ma.

 

O ile sam czas ładowania może nie wpływać zauważalnie na pozycję strony, musimy pamiętać o innych czynnikach oceny stron przez wyszukiwarki. Tak np. powrót osoby na stronę z wynikami wyszukiwania, zanim strona się załaduje lub krótko po tym świadczy, że ta witryna nie jest tym czego szukał. Mimo, że ukazała się w wynikach na istotne dla nas słowo kluczowe. Może zdarzyć się tak, że już więcej pod tymi słowami się nie ukaże lub zobaczymy ją na dalszej pozycji – co znacząco wpłynie na liczbę jej odwiedzin.

 

Kolejną rzeczą jest optymalizacja strony dla wyszukiwarek. O ile, ten sam tekst możemy w różny sposób uwidocznić na stronie tak, że dla każdej osoby będzie wyglądał identycznie, tak dla wyszukiwarek robi to znaczną różnicę. Istnieją pewne zasady i standardy mówiące o tym, jak prawidłowo powinna być zbudowana strona www, jakie elementy są lepiej rozpoznawalne przez wyszukiwarki i gdzie oraz w jaki sposób należy je umieścić. Niestety, tworząc strony internetowe wielu projektantów często się o tym zapomina. Dla nich liczy się tylko ostateczny efekt, czyli fakt, by Zleceniodawca był zadowolony ze swojej nowej strony, a nie czy jego strona będzie wysoko w wynikach wyszukiwania.

 
 

Kilka wskazówek, jak zaprojektować przejrzystą i czytelną stronę internetową:

  • Starajmy się używać czcionek bezszeryfowych (sans-serif: Arial, Verdana), czyli takich jak na naszej stronie. Są one łatwiejsze w czytaniu, niż czcionki szeryfowe np. Times New Roman.
  • Nie używajmy zbyt wielu rozmiarów czcionek, góra 3-4. Np. dla odróżnienia tytułu strony, podtytułu i teksu.
  • Używajmy kolorów tekstu dających czytelny kontrast – czarny lub lekko szary tekst na białym tle.
  • Równajmy tekst do lewej strony, gdyż wygląda on bardziej naturalnie. Nie używajmy justowania ponieważ czyta go się trudniej oraz tworzy nienaturalnie wyglądające, rozciągnięte linijki, z dużymi odstępami między wyrazami.
  • Nie starajmy się wyróżnić fragmentu teksu pisząc go drukowanymi literami (wersalkami). Taki tekst wygląda nienaturalnie i jest trudny do czytania. Zastosujmy w zamian pogubienia, podkreślenia czy kursywę.
  • Podzielmy treść strony na mniejsze, logiczne fragmenty i odsuńmy je trochę od siebie. Sprawi to wrażenie przejrzystości strony oraz zasugeruje, że każdy element zawiera nieco inną treść, co skłoni go jego przeczytania. W tekście możemy w tym celu zastosować akapity.
VN:F [1.9.21_1169]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
1 odpowiedź do artykułu
  1. Gość 4 czerwca 2012 o 14:26

    „Używajmy kolorów tekstu dających czytelny kontrast – czarny lub lekko szary tekst na białym tle.” – tu jest lekko za jasno imo

    „Nie używajmy justowania ponieważ czyta go się trudniej” – to prawda, ale to dotyczy bloków dość wąskich, dla bloków pow 500px szerokości, justowanie jest spoko

    Odpowiedz

Dodaj komentarz