Pozycjonowanie na mapach Google i plik KML

Zdecydowanie najmniej wykorzystywaną taktyką pozycjonowania na mapach Google i nie tylko jest korzystanie z geolokalizacji firmy i plików KML. O ile lokalizacje naszej firmy możemy zawrzeć np. w stopce każdej strony – Google świetnie rozpoznaje adresy w ten sposób umieszczone, o tyle umieszczenie ciągu cyfr – współrzędnych geograficznych GPS, już nie wygląda najlepiej dla odwiedzających.

Plik KML jest używany do określenia dokładnego adresu i szerokość / długość geograficznej firmy. To jak nieśmiertelnik lokalizacji danej witryny. Można się zapytać, dlaczego jest to takie ważne? Otóż nie mamy 100% pewności, że Google poprawnie odczyta adres firmy umieszczony na stronie lub czy go rozpozna. W przypadku plików KML takiej możliwości nie ma. Dodatkowo, przy wyszukiwaniu lokalnym, a więc na zapytania związane z konkretną lokalizacją firmy (np. miasto), Google sprawdza położenie osoby zadającej pytanie. W myśl zasady promocji wyszukiwań lokalnych, im bliżej nasza firma danej osoby, tym większe mamy szanse na ukazanie się w wynikach wyszukiwania.

 

Podobny efekt można osiągnąć rejestrując i weryfikując firmę w Mapach Google. Można powiedzieć, że plik KML stanowi alternatywę rejestracji, jednak ma pewne zalety.

 

 

Jak dodać plik KML do strony?

 

Chcąc dodać prosty plik KML do strony, na początku należy utworzyć  plik XML, np. geositemap.xml i umieścić poniższy kod.

 

<urlset xmlns="http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9"
xmlns:geo="http://www.google.com/geo/schemas/sitemap/1.0">
  <url>
    <loc>http://[Twoja domena]/locations.kml</loc>
    <geo:geo>
    <geo:format>kml</geo:format>
    </geo:geo>
  </url>
</urlset>

 

Google nie obsługuje oficjalnie znacznika <geo> – powoduje on nieistotne ostrzeżenie w mapach witryny. Następnie tworzymy plik KML, np. locations.kml.  Jeżeli dane w znacznikach name, address, description umieścimy w sekcji <![CDATA[  treść znacznika ]] > zachowają one nasze formatowanie, a więc możemy korzystać z podstawowych znaczników HTML, np. pogrubień, encji, podkreśleń.

 

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
 <kml xmlns="http://www.opengis.net/kml/2.2">
  <Placemark>
     <name> <![CDATA[[Nazwa firmy]]></name>
    <address> <![CDATA[[Adres firmy]]></address>
     <description> <![CDATA[[Opis firmy]]></description>
     <Point>
       <coordinates>53.92708,14.4381</coordinates>
     </Point>
  </Placemark>
</kml>

 

Do pliku KML możemy dodać jeszcze wiele innych elementów. Jeżeli umieściliśmy już swoją firmę w Mapach Google, możemy połączyć ją naszą lokalizacją w Google+ > Lokalnie, dodając wewnątrz znacznika <Placemark> rozszerzenie <ExtendedData>:

 

<ExtendedData>
   <Data name="placepageUri">
        <value>
http://maps.google.pl/maps/place?hl=pl&georestrict=input_srcid:f5ebd516804c2dfc
        </value>
    </Data>
</ExtendedData>

 

Następnie wgrywamy oba pliki tak samo, jak mapę strony sitemap.xml. Jeżeli korzystamy z Narzędzi dla Webmasterów Google, dodajemy kolejną mapę strony. Możemy też zdefiniować ją w pliku robots.txt, jak zwykłą mapę strony (dodajemy plik geositemap.xml).

 

 

Zastosowań pliku KML w ustalaniu geolokalizacji firmy i opisywaniu wewnątrz nich naszej oferty, łącznie ze grafiką prezentowaną później na Mapach Google jest stosunkowo nowe. Wciąż badane są kolejne zastosowania tego pliku w procesie pozycjonowania stron firm lokalnych.

Jednak z każdą aktualizacją algorytmu, Google zdaje się zwiększać wagę lokalizacji firmy. Zastosowanie pliku KML to jedynie jeden z punktów optymalizacji treści strony. Czy jest on istotny dla firmy działającej w określonym regionie…myślę, że jego wagę poznamy przy kolejnych aktualizacjach algorytmu wyszukiwarki.

 

 

Oba pliki XML i KML można utworzyć np. korzystając z tego narzędzia Sitemap Generator Geo.

 

 

Może Ci się spodoba...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *