Jak wygląda dziś usługa pozycjonowania?

Czym właściwie jest usługa pozycjonowania strony? Najlepiej określić ją, jako pozyskiwanie Klienta dla Zleceniodawcy, przy pomocy wyszukiwarki.

 

Pozycjonowanie a w zasadzie SEO (Search Engine Optimization) nie oznacza zdobywania wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania na określone słowa kluczowe, lecz dostosowanie (optymalizację) strony do wskazówek wyszukiwarki. Wyszukiwarki, wg której strona powinna być przyjazna użytkownikowi.

Utwórz witrynę, która jest przydatna i zawiera wiele informacji. Jej strony powinny przedstawiać treść w sposób przejrzysty i dokładny…Twórz strony z myślą o użytkownikach, a nie wyszukiwarkach…Zastanów się, co czyni Twoją witrynę wyjątkową, wartościową lub angażuje użytkowników. Spraw, by wyróżniała się wśród innych podobnych witryn.”

 

To tylko niektóre ze wskazówek, jakie należy uwzględnić w procesie pozycjonowania, jednak należą do najważniejszych.

 

Pozycjonowanie to usługa wyjątkowo kompleksowa, która zawiera w sobie przede wszystkim elementy informatyki, socjologii i marketingu z dużą dozą umiejętności analizy statystycznej otrzymywanych wyników osób, które uczestniczą w procesie promocji.

 

Proces pozycjonowania przebiega w wyszukiwarkach i tak jak zmieniają się one, tak samo zmienia się zakres działań wchodzących w usługę. Dziś nie wystarczy już poprawić jedynie tytuł i opis strony oraz dodać klika słów kluczowych do jej treści. Nie można również bazować wyłącznie na pozyskiwaniu odnośników do witryny. Są to działania, które sprawią, że Klienci trafią z wyszukiwarki na naszą stronę, ale co dalej… Na tym „tradycyjne” lub „klasyczne” pozycjonowanie się kończy a przecież nie oto w zasadzie chodzi.

 

Obecna czy „nowoczesna” usługa pozycjonowania to przede wszystkim dbanie o wysoką konwersję na stronie Klienta. Oznacza to takie działania promocyjne, które sprawią, że osoby poszukujące oferty korzystając z wyszukiwarki trafią na konkretną stronę i dokonają np. zakupu usługi czy towaru. To właśnie jest cel pozycjonowania, które niekoniecznie wiąże się z pierwszą pozycją w wyszukiwarce.

 

Nie oznacza to, że pozycja nie jest ważna, lecz nie możne być (na pewno nie jedynym)  wyznacznikiem realizacji usługi. Osoba odpowiedzialna za pozycjonowanie powinna tak dobrać sposób jej prezentacji w wynikach wyszukiwania, by po wpisaniu określonego słowa, wynik przyciągał uwagę osoby szukającej.

 

Wzbogacone wyniki wyszukiwań

 

Na powyższym przykładzie pozycjonowana strona znajduje się na trzecim miejscu, jednak wg Narzędzi dla webmasterów Google, współczynnik klikalności (CTR) wynosi 47% dla interesującej nas frazy, czyli tyle, ile przypada na pierwsze miejsce. Inną kwestią jest to, co zrobi osoba po kliknięciu w ten wynik.

 

Obecnie, przy ogólnie dostępnym szerokopasmowym internecie sprawa czasu ładowania się strony wygląda już inaczej, niż 10- 15 lat temu. Jednak nie można zaniedbać i tego faktu, zwłaszcza, gdy stronę odwiedzają tysiące osób dziennie. Jak przyspieszyć działanie strony, to dość szeroki i złożony temat, niemniej jednak by sprawdzić szybkość ładowania się witryny, warto skorzystać z darmowego narzędzie, które również sugeruje niezbędne zmiany – Google PageSpeed. Wg mnie wynik zaczynający się od 90/100 punktów, jest już satysfakcjonujący. Czy ma to jednak wpływ na pozycję? Owszem, ale najbardziej odczuć to mogą strony, których czas ładowania wynosi powyżej 5-8 sekund. Pamiętać należy, że o ile wyszukiwarka może tyle czekać, o tyle użytkownik raczej tego nie zrobi. Wg badań w przypadku dużych serwisów, każde 1 sekunda powyżej tego limitu, kosztuje ok. 10% Klientów.

 

Jeżeli osoba trafi już na stronę, należy się zastanowić, czy będzie wiedziała co dalej, czyli jak się po niej poruszać. To sprawa użyteczności strony (web usability). Wg mnie każda osoba rzetelnie zajmująca się promocją strony w internecie (także pozycjonowaniem), nie może pominąć najważniejszego punktu, jakim jest czytelność i łatwość w obsłudze witryny. Przyciągnąć duży ruch na stronę nie jest aż tak trudno, jak utrzymać go na niej. Tu wszystko zleży od podejścia i wymagań grupy docelowej. Osobiście wolę proste i przejrzyste strony, lecz nie dla wszystkich są one atrakcyjne. Należy więc wypracować pewien kompromis, mając cały czas na uwadze cel – wrażenie i ocenę strony przez Klienta.

 

Kolejnym punktem jest płatna reklama czy linki sponsorowane. Mowa o wyszukiwarce Google, a więc jest to AdWords. Czy wchodzi w usługę pozycjonowania? Wiele osób powie, że NIE. I za pewne mają rację, jeżeli chodzi o zachowanie ciągłości reklamy. Jednak pamiętajmy, że zanim strona osiągnie pierwszą stronę w organicznych wynikach wyszukiwania i wysokie miejsca na niej, minąć może kilka-, kilkanaście miesięcy, czasami nawet okres ten liczy się w latach. Co więc do tego czasu będzie generować ruch na stronie Klienta? Przecież oczekuje on efektów nie za rok czy dwa, ale jak najszybciej. Przy zmianach jakie zachodzą w algorytmie wyszukiwarki Google, ten czas prawdopodobnie się wydłuży. Osobiście korzystam z płatnych reklam AdWords przy pozycjonowaniu. Przecież pozycjonowanie to też usługa odpłatna, a AdWords to jej doskonałe uzupełnienie.

 

Pozycjonowanie uzupełnione o AdWords

 

Różnica polega na tym, że czas trwania emisji reklam i budżet kampanii uzależniony jest od procesu pozycjonowania, natomiast samo AdWords traktowane jest różnież jako narzędzie SEO. Np. w celu dokładnego śledzenia słów kluczowych, za sprawą których osoby trafiają z wyszukiwarki na stronę. Dodatkowo, z płatnych reklam Google generowany jest ruch, zanim strona osiągnie zamierzone pozycje.

 

Social marketing, np. Google+, Facebook, Twitter – czy wchodzi lub powinno wchodzić w składa usługi pozycjonowania…to już bardziej dyskusyjna kwestia. Wszystko zależy do branży i celu, który chcemy osiągnąć. Pytanie: czy obecność w w/w mediach społecznościowych ma wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania? Oczywiście, że tak. Jednak ten kanał promocji może, ale nie musi odgrywać znaczącej roli przy pozycjonowaniu strony w wyszukiwarce.

 

Poza wymienionymi, istnieje dużo więcej elementów i kanałów promocji, które wchodzą w zakres usługi pozycjonowania. Jakie to są, wystarczy odpowiedzieć sobie na pytanie: czy dany element ma bezpośredni lub pośredni wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania? Nie oznacza to, że musimy korzystać ze wszystkich na raz, lecz łączyć te, które przy pozycjonowaniu przyniosą największy efekt, nie w postaci pierwszej pozycji, lecz konkretnych osób zainteresowanych ofertą znajdującą się na stronie.

 

Niektórzy nazywają to „nowoczesnym” pozycjonowaniem. Wiele elementów można też przypisać innym dziedzinom marketingu w internecie. Jednak cel jest jeden – zachęcić do zakupu produktu przy pomocy wyszukiwarki.

 

 

Może Ci się spodoba...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *