Ilość tekstu na stronie a jego czytelność?

Jest kilka podstawowych zasad użyteczności strony, które sprawią, że Twoja strona internetowa stanie się nie tyle bardziej popularna, co skuteczna. Jedną z nich jest wiedza na temat zdolności poznawczych osób odwiedzających.

Posiadając witrynę, umieszczamy na niej m.in. tekst, który ma zachęcić osobę do wykonania pożądanego przez nas działania. I tu zaczyna się pierwszy problem – ile tego tekstu powinno być…? Jak się okazuje nie tylko jego jakość ma duże znaczenie, lecz również ilość użytych słów.

Musisz wiedzieć, że tak na prawdę przeciętny odwiedzający czytają około 28% tekstu, który im prezentujesz na stronie. Dodatkowo, ilość ta zmniejsza się wraz ze wzrostem liczby użytych słów.

 

Ilość tekstu na stronie a jego czytelność?

 

I tu powstaje paradoks. Ludzie spędzają więcej czasu na stronach obfitych w treść. Niestety średnio, każde 100 dodatkowych słów sprawia, że ogólna czytelność spada w tempie y=2.48x-0,34. Jednak zakładając, że treść strony to także część nawigacji, stopka i inne znajdujące się na niej elementy, średnia spada poniżej 20% dla istotnej treści (np. oferty handlowej).

 

Jak sprawić, żeby tekst był bardziej czytelny? Istnieje kilka prostych i dobrze znanych sposobów na poprawę tego stanu:

  1. Wyróżnij najistotniejsze części tekstu, np. wytłuszczając je.
  2. Jak już musisz umieścić długi tekst na stronie, podziel go na krótsze części.
  3. Używaj rzeczowych nagłówków.
  4. Pisz krótki paragrafy.
  5. Kluczowe informacje wypunktuj.

Może Ci się spodoba...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *