Web usability strony internetowej

Na początek może pytanie – jeżeli szukamy w internecie interesujących nas informacji, ile stron musimy przejrzeć by w końcu do niej dotrzeć? Przecież każda strona internetowa, ukazując się w wynikach wyszukiwania, zawiera określone przez nas słowa, a jednak po wejściu na nią, nie potrafimy ich odnaleźć w treści?!
Z drugiej strony, możemy spotkać strony www, na których od razu widzimy to, czego szukaliśmy. Zazwyczaj są to strony mniej efektywne, z mniejsza ilością animacji, nawet nudne, ale mimo to po jakimś czasie do nich wracamy. Dlaczego? Ponieważ taka strona została stworzona z myślą o osobach ją odwiedzających. Również nawigacja pomiędzy podstronami nie stanowi większego problemu. Niestety, w internecie tych pierwszych jest znacznie więcej.

Web usability w praktyce

Odpowiedź na pytanie, co to jest web usability , nasuwa się sama. Jest to po prostu „użyteczna” – przejrzysta strona internetowa, na której bez problemu odnajdujemy pożądane przez nas informacje, a do najgłębszych podstron docieramy intuicyjne. Jednak co charakteryzuje takie witryny?

    Istnieje kilka kluczowych elementów, które sprawiają, że strona www jest „użyteczna”, m.in.:

  • Szata graficzna strony – jak często zdarza się, że nasza uwagę zwracają duże, kolorowe obrazki, migające banery, natomiast informacja, której szukamy jest prawie niewidoczna i umieszczona na dole strony zbyt małą czcionką.
  • Czas ładowania się strony i jej podstron – ile to razy rezygnowaliśmy z przeglądania dalszych podstron tylko dlatego, że nie mogliśmy się doczekać, aż się załadują. Winna za to jest przeważnie
    duża ilość nie zoptymalizowanej grafiki, animacji oraz skryptów.
  • Poprawne kodowanie strony – czyli trzymanie się określonych standardów sieciowych W3C. Gwarantuje to, że dla wszystkich osób odwiedzających naszą stronę, będzie ona wyglądała tak samo.
  • Menu strony internetowej – powinno zawierać wyłącznie niezbędne do nawigacji odnośniki i znajdować się w lewej lub górnej części strony internetowej. Natomiast tekst odnośników, powinien krótko i jednoznacznie informować, do jakiej strony się odnosi.
  • Identyfikacja wizualna firmy – przechodząc pomiędzy stronami, osoba odwiedzająca powinna świadomie lub podświadomie wiedzieć, że znajduje się nadal na naszej stronie (czasami podstrony znacznie mogą się od siebie różnić pod względem szaty graficznej). To zadanie w większości przypadków spełnia logo firmowe. Powszechnie przyjeło się, że jest także odnośnikiem do strony głównej.
  • Tytuły i nagłówki na stronie – powinny być krótkie i rzeczowe. Tak, żeby po ich przeczytaniu, użytkownik od razu wiedział, o czym będzie tekst znajdujący się pod nimi.
  • Informacja o firmie – czyli zakładka typu „o firmie”, „o nas”, „nasza działalność”. Tam możemy w dowolny sposób opisać naszą działalność, jej zakres i osiągnięcia. Jednak należy pamiętać, by nie przesadzić z samozachwytem.
  • Zawartość strony – musi być zwięzła, interesująca, a przede wszystkim poprawna językowo. Nawet gdy nie wiemy jak zaprezentować coś na stronie, postarajmy się wypunktować zalety. Wystrzegajmy się natomiast pisania na siłę tekstów o niczym.

Na web usability strony internetowej składa się ponadto wiele czynników charakterystycznych dla określonej grupy osób, do których jest on skierowana. Należy więc, uwzględnić m.in. analizę ruchu na stronie czy indywidualne preferencje użytkowników.

Może Ci się spodoba...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *