Współczynnik odrzuceń i jak go odczytać

4

Współczynnik odrzuceń (ang. bounce rate) jest jednym z istotniejszych wskaźników naszej strony, zwłaszcza jeżeli dbamy o jej atrakcyjności. Wyraża on procent osób, które opuściły naszą witrynę po przejrzeniu jednej strony. Istnieją również opinie, że wpływa on na pozycję w wynikach wyszukiwania. Jeżeli rzeczywiście ma na nią wpływ, to bezpośrednio znikomy. Natomiast należy traktować go jako ważny czynnik pośredni. Niski współczynnik odrzuceń świadczy przeważnie o tym, że osoba odwiedzająca znalazła szukaną informację i zainteresowana przeszła na kolejną podstronę.

 

Pośredni wpływ na wyniki wyszukiwania polega na samym zainteresowaniu informacjami oraz użytecznością strony. Jeżeli witryna spodobała się, istnieje prawdopodobieństwo, że zostanie ona polecona dalszym osobom w formie ustnej (rozmowie) czy elektronicznej (email, odnośnik na własnej stronie, blogu czy forum, wzmianka na portalu społecznościowym). A więc w ostateczności wszystko to, na czym nam najbardziej zależy, ujęte najczęściej pod pojęciem marketing wirusowy, czasami reklamą wirusową lub (ang.) viral marketing. Jest to jedna z najlepszych, powszechnie akceptowanych form reklamy (polecenie usług/produktu przez znajomych). Niski współczynnik odrzuceń może powodować wyższą konwersję niż pierwsza pozycja w wynikach wyszukiwania.

 

Jak czytać współczynnik odrzuceń?

Wiele osób widząc wysoki współczynnik odrzuceń dotyczący ich strony załamuje ręce i nie wie co dalej zrobić. O ile ogólny procent dla całej witryny może być wysoki, należy analizować go w odniesieniu do poszczególnych słów kluczowych i stron, do których prowadzą. Prostym sposobem na to, można okazać się podzielenie zapytań (słów kluczowych) na kilka grup i analizowanie tych dla nas najistotniejszych.

 

4 komentarze do artykułu
  1. sławek 23 lipca 2012 o 14:11

    ..takie wyjątki o których trzeba pamiętać jak np: numer telefonu (landing page na usługę/produkt i od razu numer telefonu po który sięgamy), no ale to juz jest konwersja poza serwisem, ale przykład działa, pozdrawiam

    Odpowiedz
  2. Bodhi 8 lutego 2013 o 18:04

    Ja mam wysoki współczynnik odrzuceń, ale reklama kieruje na ofertę jednostronicową. I co Wy o tym myślicie?

    Odpowiedz
  3. malvina pe. 10 lutego 2013 o 10:08

    A jak współczynnik odrzuceń ma się do bloga, (niefirmowego)? Jak w tym przypadku traktować rodzaj zapytania? Jako tematyczne? Będę wdzięczna za odpowiedź.

    Odpowiedz
  4. Piotr 16 czerwca 2015 o 12:45

    Ciekawa treść + dobre słowa kluczowe = kluczem do uzyskania niskiego współczynnika odrzuceń.
    Uszlachetniacze – testy i opinie

    Odpowiedz

Dodaj komentarz