Styczniowe zmiany w algorytmie Google

Średnia ilość poprawek algorytmu wyszukiwarki Google w 2012 to około 1,7 na dzień. Nie wszystkie z nich są zauważane i nie wszystkie „dotkliwie” odbijają się dużym echem w branży SEO. Jednak mniej więcej na początku drugiego tygodnia stycznia Google z dużym prawdopodobieństwem wprowadziło kolejną aktualizację algorytmu, która wywołała pewne poruszenie na blogach i forach.

 

Zmiany w algorytmie GoogleOpisywany efekt wahań pozycji stron, nazywany przez niektórych „ruletką”, nie jest niczym nowym. Wszystko zależy od znajomości i zrozumienia działania algorytmu Google, który potrzebuje czasu, by przeanalizować dokładnie stronę oraz nadać jej nową wartość (także odnośnikom), uwzględniając wprowadzone zmiany w systemie oceny. Zważywszy na to, że wg danych na 05.09.2012 powtórnej ocenie poddane musi zostać ok. 50,000,000,000 stron (źródło: Data Center Knowledge), proces zmian / wahania pozycji może trwać wiele dni. Należy też pamiętać, że w tym czasie Google wprowadzić może kilkadziesiąt innych mniejszych lub większych poprawek, po których następuje nowa ocena każdej strony/podstrony.

Analiza ostatnich zmian

W dużym stopniu algorytm wpłynął na strony internetowe, których linki pochodziły ze stron nietematycznych, czyli odnośniki umieszczone były na witrynach nie związanych z tematem tej pozycjonowanej (znaczenie relatywności treści). Dodatkowo, w głównej mierze ucierpiały podstrony, linkowane tekstem określanym jako „exact match anchor” lub „match anchor”, czyli dokładnym lub częściowym słowem/frazą na które powinny być wysoko w wynikach wyszukiwania. Jest to raczej wynik typowego obniżenia wartości linków, nie jest to jednak, żadna kara Google.

 

Dla lepszego zobrazowania spostrzeżeń, wyniki z domen testowych na frazę „warsztat samochodowy Szczecin”, przy czym udział przykładowych odnośników prowadzących do pozycjonowanej strony to 10 – 15%:

  • strona z tekstem zakotwiczenia „warsztat samochodowy szczecin” ze stron tematycznych minus 8 pozycji (efekt się utrzymuje),
  • strona z tekstem zakotwiczenia „warsztat samochodowy Szczecin” ze stron nietematycznych minus 33 pozycje (efekt się utrzymuje).
  • strona z tekstem zakotwiczenia typu „dobry warsztat w Szczecinie”, „tani mechanik w Szczecinie” ze stron tematycznych – plus 5 pozycji.

Musimy pamiętać, że na powyżej przedstawione zmiany w pozycji wpłynąć mogły również inne czynniki. Jednak obserwując inne domeny, taka tendencja jest wyraźnie widoczna.

 

 

Może Ci się spodoba...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *