Profil linków do naszej strony

1

Po ostatniej głośniejszej aktualizacji algorytmu Google o nazwie „Pingwin” kilku naszych Klientów zaczęło szczegółowo interesować się profilem linków pozycjonowanych dla nich stron. Oczywiście, wszelkie pytania i dane są dostępne na ich życzenie, jednak nie wszystkie firmy SEO takich informacji udzielają. Czasami zasłaniają się także pojęciem tajemnicy handlowej. To akurat wg mnie sprawa sporna czy firma SEO powinna zdradzać wszystkie swoje metody i strategię działania Klientom, czy chociażby część z nich powinna zostać utajniona. Jednak co zrobić, gdy chcemy samodzielnie sprawdzić, jak przebiega proces pozycjonowania naszej strony? Możemy m.in. sprawdzić profil linków (odnośników odsyłających) do naszej strony.

 

Dla osób, które nie spotkały się z tym pojęciem lub nie dokładnie wiedzą, czym jest profil linków prowadzących do naszej strony muszę wyjaśnić, że jest to w zasadzie ilość i jakość odnośników umieszczonych na różnych stronach internetowych w przeciągu pewnego czasu. Jak powinien wyglądać prawidłowy profil linków…wszystko zależy od strategii działania i efektów, które chcemy osiągnąć. W tym artykule postaram się wyjaśnić, jak samodzielnie zebrać dane do oceny profilu.

 

 

Darmowe i ogólnodostępne narzędzia

Narzędzia dla webmasterów Google

 

Jeżeli nie posiadamy konta w Google, warto je w tym celu założyć. Następnie poprosić firmę SEO o dodanie siebie, jako nowego użytkownika – najbezpieczniej w funkcji ograniczonej. Będziemy mieli wgląd w większość danych, jednak bez możliwości ich modyfikacji. Ochroni nas to przed ewentualnym posądzeniem o ingerencje w proces pozycjonowania. Logujemy się do narzędzi i wchodzimy w zakładkę Ruch > Linki do Twojej witryny.

 

Narzędzia dla webmasterów 1

 

Narzędzia dla webmasterów 2

 

Widzimy szczegółowo ile linków i gdzie zostało umieszczonych oraz do jakich stron prowadzą. Należy tu zwrócić uwagę na ilość domen, z których pochodzą odnośniki oraz ich rozłożenie na poszczególne podstrony (Treść najczęściej wskazywana przez linki) – im więcej podstron jest podlinkowana, tym lepiej. Zazwyczaj jest tak, że strona główna posiada najwięcej odnośników, gdyż przeważnie jest najważniejsza, kolejne podstrony powinny być uszeregowane wg ich istotności.

 

Następnie oglądamy zakładkę Jak wyglądają linki do Twoich danych, czyli jaki tekst zakotwiczenia (ang. anchor) jest najczęściej umieszczany w odnośniku. Teksty powinny być możliwie zróżnicowane, jednak przynajmniej większość z nich powinna nawiązywać tematycznie do naszej witryny.

Open Site Explorer

 

Kolejnym narzędziem, które dostarczyć może wielu informacji o profilu linków naszej witryny jest Open Site Explorer. W wersji podstawowej, darmowej i ogólnodostępnej po wpisaniu adresu naszej strony możemy przede wszystkim dowiedzieć się, jakie strony i jakim tekstem linkują do nas. Jednak co najważniejsze – jak przedstawia się ich wpływ na naszą pozycje. Dowiedzieć się tego możemy patrząc na kolumny Page Authotity oraz Domain Autority, czyli autorytet strony, na której umieszczony jest odnośnik oraz ogólny autorytet całej domeny.

 

Open Site Explorer

 

By odnośnik na stronie przedstawiał realną wartość w procesie pozycjonowania, obie te wartości powinny wynosić co najmniej 45-50. Jednak należy tu zaznaczyć, że budując profil linków wyglądający na naturalny, firma SEO musi pozyskiwać linki także ze stron o niższej wartości tych wskaźników, gdyż przecież każdy może umieścić odnośnik do naszej strony na swojej witrynie.

MajesticSEO

 

MajesticSEO jest świetnym narzędziem, które pozwoli nam poznać częstotliwość/historię umieszczania przez firmę SEO linków do naszej witryny oraz w sposób graficzny przedstawi ogólny ich profil. Dzięki niemu, możemy choćby w zarysie ocenić, jaką strategię  budowania profilu linków obrała firma pozycjonująca (skokową, liniową czy geometryczną).

 

Majestic SEO

ahrefs

 

To kolejne narzędzie pozwalające w sposób wyjątkowo przystępny poznać profil linków prowadzących do naszej strony. Szczegółowo opisuje, z jakich stron i z jakim tekstem zakotwiczenia (anchor) występują w sieci linki do nas, jakie to typy linków (dofollow, nofollow) oraz z jakich TDL (top level domain, np.: pl, org, com) pochodzą. W szczególności je polecam osobom, chcącym samodzielnie w szybki i prosty sposób ocenić zróżnicowanie linkujących domen, tekstów zakotwiczenia a także przyrostu odnośników w czasie.

 

ahrefs

 

Korzystając z opisanych powyżej narzędzi, możemy otrzymać różniące się między sobą dane. Wynika to głównie z faktu, że żadne z nich nie jest doskonałe oraz w odmienny sposób interpretuje i przedstawia zebrane w internecie informacje. Jednak jeżeli nie wystarczają nam raporty przedstawiane przez firmę SEO lub chcemy sprawdzić jak promowana jest nasza strona w internecie, każde z nich pozwoli nam samodzielnie podejrzeć i ocenić proces pozycjonowania. Nie możemy zapominać o tym, że tak jak strony internetowe oraz cele do osiągnięcia różnią się między sobą, tak odmienne mogą być metody i strategię działania promocji.

 

 

VN:F [1.9.21_1169]
Rating: 4.0/5 (4 votes cast)
Profil linków do naszej strony, 4.0 out of 5 based on 4 ratings
1 odpowiedź do artykułu
  1. Ulotki 22 czerwca 2014 o 10:14

    Na pojawienie się linków w Narzędziach Google trzeba bardzo długo czekać. Na początku miałem kilkanaście wpisów w ahrefs i majesticseo i nic w google. Po długich tygodniach coś tam zaczęło się pojawiać.
    Teraz w GWT jest ich dwa razy więcej niż w innych narzędziach.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz