Podział na strony, czyli użyteczność a SEO

1

Kwestia podziału strony z większą ilością tekstu od dawna była problemem. Głównie chodzi tu o konflikt między użytecznością strony a dostosowaniem jej do pozycjonowania. To szablonowy konflikt pomiędzy optymalizacją dla wyszukiwarek (SEO) a przejrzystością i przystępnością dla osób korzystających ze strony.

 

Czym jest paginacja? To nic innego, jak podział strony z dużą ilością teksu na kilka mniejszych. Użytkownicy internetu zawsze się śpieszą i nie lubią z reguły czytać esejów na stronie oraz szukać w nich konkretnych informacji. Dlatego czasami warto podzielić dłuższy tekst na kilka mniejszych fragmentów i umieścić na odrębnych podstronach. Na każdej stronie możemy umieścić małe menu zawierające coś w rodzaju spisu treści danego tekstu z odnośnikami do kolejnych fragmentów.

 

Problem polega na tym, że obniża się w pewnym stopniu wartość całego artykułu. Do tego, wyszukiwarki miewają często problemy z poprawną identyfikacją treści mniejszych podstron jako całości zagadnienia , co często prowadzi do duplikacji treści – negatywnie wpływa ona na ocenę strony przez wyszukiwarkę.

 

Jak poradzić sobie z tym problemem? Istnieje kilka prostych sposobów:

 

1. Wykorzystać znaczniki HTML rel=”next” i rel=”prev”. Najprostszym i najczęściej stosowanym sposobem jest umieszczenie tagów rel=”prev” i rel=”next”, np. gdy znajdujemy się na stronie http://www.example.com/strona2, w sekcji HEAD strony powinno znajdować się:

 

<link rel=”prev” href=”http://www.example.com/strona1″ />
<link rel=”next” href=”http://www.example.com/strona3 />

 

Dzięki temu wyszukiwarka będzie wiedziała, że strona2 należy do grupy podstron 1,3, a razem tworzą one jedną całość. Tagi te możemy również wykorzystać, w budowaniu relacji pomiędzy różnymi, powiązanymi ze sobą podstronami oraz do tworzenia hierarchii wewnątrz całej strony.

 

2. Unikalny tytuł i opis dla każdej ze stron. Niestety nie jest to powszechnie stosowane, gdyż najczęściej osoby nie związane z tematem optymalizacji dla wyszukiwarek, nie dbają o ten element, a często wydaje im się, że postępują słusznie. Zaniedbanie tego elementu prowadzi do powielania treści oraz dezorientacji użytkownika. Jeżeli wejdzie na stronę z wyników wyszukiwania i otrzyma informacje nie do końca odpowiadające jego oczekiwaniom, najczęściej wróci on z powrotem do wyników wyszukiwania i wejdzie na inną witrynę.

 

3. Strona z podglądem całości. Jest to podstrona, na której możemy obejrzeć skumulowaną zawartość wszystkich mniejszych podstron w jednym miejscu. Ten sposób stanowi rozsądne rozwiązanie, jeżeli rozpatrujemy to pod kątem optymalizacji dla wyszukiwarki. Nie można tylko zapomnieć o jednym – by nie doszło do problemów z duplikacją treści, w sekcji HEAD takiej podstrony musimy koniecznie umieścić meta tag rel=”canonical”.

 

<link rel=”canonical” href=”http://www.example.com/cala-strona” />

 

Powyższe przykłady to tylko część możliwych rozwiązań problemów i naprawy błędów popełnianych przy dzieleniu dużego teksu na mniejsze fragmenty, jednak należą one do najprostszych i najczęściej stosowanych.

 

 

 

Poniżej Maile Ohye  z Google przedstawia na filmie problem podziału na strony oraz jeszcze kilka przydatnych informacji z tym związanych.

 

 

VN:F [1.9.21_1169]
Rating: 5.0/5 (3 votes cast)
Podział na strony, czyli użyteczność a SEO, 5.0 out of 5 based on 3 ratings
1 odpowiedź do artykułu
  1. Piotr 15 stycznia 2013 o 19:10

    Uważam że to cenne wskazówki SEO i użyteczność zawsze była kompromisem. Czasem ciężko się czyta dialekt seo keywordowy gdzie kompromis nie istnieje. Tekst jest dla przeglądarki i robotów.
    Pozdrawiam Piotr

    Odpowiedz

Dodaj komentarz