Etyka pozycjonowania. Różnice w rozumieniu pojęcia.

3

Czy można rozmawiać o etycznym pozycjonowaniu? Oczywiście, lecz szukając na blogach i forach odpowiedzi na temat, czym jest etyka w SEO, najczęściej spotykamy się z jej rozgraniczeniem na akceptowane i zabronione metody promocji strony w wyszukiwarce Google. Pojęcie etyki ma jednak głębsze podłoże i w głównej mierze zależy od punktu widzenia, gdyż może również dotyczyć pozycjonera, Klienta oraz szeroko pojętej branży SEM.

 

#1 Etyka SEO i wytyczne Google

Google jest firmą, której sztandarowy produkt stanowi wyszukiwarka i to z niej dotychczas czerpało największe dochody. Dlatego jakiekolwiek zmiany, które są wprowadzane w wynikach wyszukiwania, mają przede wszystkim służyć Klientom tej firmy – czyli każdemu, kto korzysta z wyszukiwarki. Niestety jak to bywa z tak zaawansowanym produktem, mimo licznych testów, nikt nie jest w stanie przewidzieć, co przyniesie kolejna aktualizacja/rozbudowa usługi. Dlatego czasami algorytm Google błędnie ocenia wartość niektórych stron internetowych. Dodatkowo, nie można zapomnieć, że w każdej branży jest konkurencja. Firma Google, by zachować i zmaksymalizować przychody jest zmuszona do zwalczania własnej konkurencji i nie ma co się dziwić, że wykorzystuje do tego własne produkty.

 

Etyka pozycjonowaniaPozycjonowanie w Google polega na wykorzystywaniu wiedzy na temat funkcjonowania systemu oceny stron oraz jego niedoskonałościach. Pozwala to na wpływanie / manipulowanie wynikami wyszukiwania. Dlaczego więc jedne metody są akceptowane a inne nie… Gdyby istniał całkowity zakaz wpływania na wyniki, nikt nie zastanawiałby się, z jakich technik i strategii korzystać. Google dopuściło do użytku lub pozwala na te metody, które nie wykorzystują nadmiernie niedoskonałości wyszukiwarki, przez co są uznawane za mniej ryzykowne. Należy również pamiętać, że korzystamy z darmowego, ogólnie dostępnego produktu, w obrębie którego obowiązują pewne zasady.

 

Czy istnieje więc tzw. etyczne i nieetyczne pozycjonowanie w Google? Wszystko chyba zależy od tego, jaki jest nasz stosunek do pozycjonowanej strony oraz firmy, która pozwala nam nieodpłatnie korzystać ze swoich produktów (nawet w celach zarobkowych), a także wiedzy na temat ryzyka związanego z daną metodą czy strategią promocji.

 

#2 Etyka SEO a Klient

Etyka pozycjonowania dotyczy również stosunku osoby / osób odpowiedzialnych za promocję w wyszukiwarce do Klienta, który powierza swoją stronę internetową. Tu sprawa jest dość skomplikowana, gdyż trudno jest ocenić realne podejście mając na uwadze, że  większość tego typu usług wykonywana jest zdalnie. Do dyspozycji pozostaje często telefon oraz email.

 

Wykorzystując brak zainteresowania i/lub zrozumienia procesu ze strony Klienta, pozycjonerzy działający nie w pełni etycznie, nadużywają zaufania. Do najczęstszych przykładów należą:

  • Zakładanie subdomen na domenie Klienta, w celu stworzenia zaplecza dla innych pozycjonowanych stron. Zleceniodawca oddając domenę w pełni do dyspozycji firmy SEO, musi posiadać chociażby minimalne, techniczne pojęcie o prowadzeniu strony www.
  • Umieszczanie odnośnika pozycjonującego na stronie klienta – najczęściej jest to słowo/fraza pozycjonowanie, pozycjonowanie stron itp. W tym przypadku Klient nie jest świadom, że tego typu odnośnik do nietematycznej strony może negatywnie wpływać na jego pozycję oraz świadczy za darmo usługi pozycjonowania firmie, której za to samo płaci.
  • Podobnym nadużyciem, lecz jeszcze bardziej naruszającym zasady etyki zawodowej jest umieszczanie wielu linków pozycjonujących na stronie Klienta utrzymując, że bierze on udział w programie partnerskim, mającym znacznie poprawić widoczność jego strony w wynikach wyszukiwania.

#3 Etyka SEO a branża SEO

Częstym sporem w branży SEO jest sposób rozliczeń za pozycjonowanie. Najbardziej widoczne są dwa kształty: rozliczenia za efekt, gdzie koszt pozycjonowania zależy od pozycji strony na określone słowa kluczowe w ciągu miesiąca oraz stałe stawki za usługę, które przyjmują formę abonamentu czy pakietów SEO .

 

Oba modele rozliczeń są jak najbardziej poprawne ze względu na specyfikę rynku. Jednak z technicznego punktu, pozycjonowanie za efekt jest trudno mierzalne (np. wersja językowa, geolokalizacja, wsparcie technologiczne wersji wyszukiwarki utrudniają dokładną ocenę pozycji strony).

 

Tu znaczną rolę odgrywać powinna subiektywna ocena Klienta odnośnie skuteczności usług, z których korzysta. Niestety, dzięki tej ocenie, możliwym stało się wykorzystywanie nieświadomości Zleceniodawców i zaniżanie realnych kosztów pozycjonowania. Niski koszt usługi wiąże się zazwyczaj z niedostateczną wiedzą pozycjonera co do trudności pozycjonowania niektórych fraz i/lub nastawieniem jedynie na zysk. W przypadku, gdy koszt pozycjonowania podyktowany jest wyłącznie tym drugim, w grę wchodzą zasady etyki zawodowej.

 

Firmy SEO musza zmagać się z nieuczciwą konkurencją. Nieuczciwość polegająca na depozycjonowaniu  stron firmowych, jak i stron ich Klientów. Dzieje się tak, gdyż często łatwiej jest utrudnić innym promocję witryny, niż samodzielnie przeprowadzić ją w sposób poprawny i skuteczny. Na szczęście udane próby depozycjonowania zdarzają się dość rzadko, jednak sam fakt ich występowania świadczy jednoznacznie o braku etyki zawodowej  osób je podejmujących.

 

#4 Etyka SEO i podejście Klienta do SEO

Najgorszym błędem jaki może popełnić osoba zlecająca pozycjonowanie strony / sklepu internetowego / serwisu jest brak  zainteresowania i niechęć do zrozumienia całego procesu.  Nie oznacza to, że Zleceniodawca powinien rozumieć każdy element „układanki SEO”, lecz zobowiązany jest co najmniej w minimalnym stopniu być świadom, dlaczego aktualnie wykonywane są takie a nie inne prace oraz z czym one się wiążą. Najczęstsze zaniedbania dotyczą:

  • Gwarantowania  pozycji i sporządzania umów na pozycjonowanie – nie podpisuj umowy bez zrozumienia. Jeżeli firma w ofercie handlowej gwarantuje określone pozycję, dopilnuj by ten punkt zawarty był też w umowie. Dzięki temu uzyskujemy solidną podstawę do reklamacji usługi.
  • Działanie wbrew zaleceniom osoby odpowiedzialnej za pozycjonowanie lub ich nie uwzględnianie przy prowadzeniu witryny.
  • Brak zrozumienia zagadnienia, przy podejmowaniu decyzji o wyborze firmy SEO. Kierowanie się kosztem usług nie jest niczym nagannym, gdy nie stanowi jedynego kryterium.

 

To nie są jedyne możliwości. Problem etyki pozycjonowania można rozpatrywać jeszcze na wiele innych sposobów. Wszystko zależy od przyjętego punktu widzenia oraz własnego podejścia do całego procesu promocji strony.

 

 

 

VN:F [1.9.21_1169]
Rating: 4.2/5 (5 votes cast)
Etyka pozycjonowania. Różnice w rozumieniu pojęcia., 4.2 out of 5 based on 5 ratings
3 odpowiedzi do artykułu
  1. Gripek 19 lutego 2013 o 17:42

    Jeszcze przydałoby się poruszyć temat: Specjalista ds. SEO w Pracy i Specjalista ds. SEO „po Pracy” … :-)

    Odpowiedz
  2. Piotr Rostecki 20 lutego 2013 o 00:37

    W tej kwestii, każdy powinien dodać coś od siebie :)

    Czytając fora i tematy związane z promocją w wyszukiwarkach często można spotkać stwierdzenia typu „etyczne pozycjonowanie” – pada hasło, ale nikt nie wyjaśnia do czego ta etyka ma się odnosić. To tylko kilka przykładów. Może dzięki temu te stwierdzenie będzie bardziej rozwijane, gdy ktoś będzie go używał.

    Odpowiedz
  3. Sz. Artowski 30 listopada 2014 o 17:46

    No cóż, pozycjonowanie jest odbiciem zachowań społecznych w ogóle. A tutaj jest coraz więcej chamstwa.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz