Czy domyślne teksty w formularzach pomagają, czy szkodzą?

Czy domyślne teksty w formularzach pomagają, czy szkodzą?

Wszelkie podpowiedzi na stronie, nawet te najdrobniejsze, pomagające i kierujące użytkowników stron internetowych do dalszych i pożądanych działań są na wagę złota. Wie to każda osoba, która  poważnie podchodzi do tematu użyteczności strony internetowej.

Jedną z takich możliwości poprawy funkcjonalności strony mogło by się wydawać, że jest domyślny tekst w formularzach, tzw. „placeholder”. Jednak jak się okazuje, tego typu „ułatwienia” o ile wyglądają dla nas korzystnie, w wielu przypadkach dla użytkowników strony stanowią problem. Oto kilka przykładów, kiedy domyślne teksty w formularzach stanowią utrudnienie dla odbiorców…

Dostępność tekstu podpowiedzi

Dostępność informacji zawartych w podpowiedziach („placeholder”) jest wyjątkowo niska. Co prawda, z roku na rok przeglądarki internetowe poprawiają ten aspekt stron internetowych. Jednak niektóre rzeczy nie uległy zmianie lub tego nigdy nie zrobią:

  • Niektóre rozwiązania, zwłaszcza na starszych stronach, wymagają od użytkowników dodatkowej interakcji. Osoba chcąc wpisać dane w formularz musi np. wykasować najpierw domyślny tekst lub znika on dopiero po naciśnięciu klawisza na klawiaturze – w pierwszym momencie może prowadzić do powstania wątpliwości, co powoduje niepotrzebną dezorientacje.
  • Kolor tekstu podpowiedzi jest zazwyczaj jasno szary. Jest on niewidoczny lub słabo widoczny zwłaszcza na ciemniejszych tłach. Również osoby mające problemy ze wzrokiem (np. dalekowidze) nie są w stanie go dostrzec. Jeżeli podpowiedź będzie zawierała istotne informacje do dalszego korzystania ze strony, obniży to funkcjonalność całej strony.

Podpowiedzi zamiast etykiety <label>

Badania przeprowadzone przez Nielsen Norman Group (NNg) wykazały, że zastępowanie etykiet na tekst domyślnie wpisany w formularze jest pod względem użyteczności najgorszym z rozwiązań. Oto kilka powodów:

Niewidoczny tekst formularza

  • Użytkownik decydujący się na wypełnienie formularza, powinien poświęcić mu jak najwięcej uwagi. Natomiast znikająca po kliknięciu podpowiedź, zmusza go do zaangażowania dodatkowej ilości pamięci krótkotrwałej. Jeżeli w momencie wpisywania tekstu, jego koncentracja ulegnie rozproszeniu, zapomni, co powinien wpisać w dane pole. By się tego dowiedzieć musi kliknąć poza formularz – by tekst podpowiedzi powrócił. W niektórych przypadkach konieczne jest odświeżenie całej strony. Zmusza to do ponownego wypełnienia wszystkich pól,  a to przyczynia się nawet do rezygnacji i zaprzestania dalszych działań na stronie. Takie rozwiązanie sprawdza się jedynie przy krótkich formularzach złożonych z jednego lub dwóch pól do wypełnienia.
  • Po uzupełnieniu wszystkich pól, użytkownik zazwyczaj sprawdza poprawność wypełnienia formularza… Tylko jak ma to zrobić, jeżeli nie widzi, gdzie i co powinno się znajdować, gdyż wszystkie etykiety zniknęły w trakcie wpisywania danych…? Dopiero w momencie wysyłania, ewentualnie dowiaduje się o popełnionych błędach. Ponadto, wiele przeglądarek automatycznie wpisuje dane w formularz i zdarza się, że popełniają przy tym błędy. Jednak nie jesteśmy w stanie ich sprawdzić, ponieważ wszystkie etykiety zniknęły zaraz po załadowaniu się strony.
  • Niektóre rozwiązania wyświetlają błędy w postaci czerwonego podświetlenia pola i automatycznie ustawiają w nim kursor – tekst podpowiedzi od razu znika, więc użytkownik nie jest w stanie poprawić błędu.
  • Ciekawostką jest, że wzrok użytkowników przyciągany jest właśnie przez puste pola formularza.
  • Wciąż, niektórzy użytkownicy uważają, że domyślny tekst w polu jest jego poprawną zawartością i nie wpisują tam nic. Po wysłaniu otrzymują irytująca informację o błędzie pola, które uważali za poprawnie wypełnione.

 Etykieta i tekst domyślny pola

Takie rozwiązanie wydaje się być rozsądne. Niestety mimo zastosowania etykiety pola <label>, wciąż nie jesteśmy w stanie zagwarantować, że powyżej opisane trudności użytkowników nie wystąpią.

Rozszerzone pole formularza

Najprostsze rozwiązania są najlepsze

Jak się okazuje, prostota jest najlepszym rozwiązaniem. Oczywiście można stwierdzić, że formularz nie wygląda tak efektywnie lub nie jest taki interaktywny, jak byśmy chcieli. Jednak liczne badania wykazują, że najwyższą konwersją cieszą się proste rozwiązania, przy których użytkownik może skoncentrować się wyłącznie na zaplanowanym przez nas celu a nie podziwiać efektywne dodatki, zapominając co miał zrobić.

Pole formularza na stronie internetowej

 

Może Ci się spodoba...

3 komentarze

  1. Wyrazista pisze:

    Faktycznie minimalizm w projektowaniu wyglądu formularzy to najlepsza z możliwych opcji. Z autopsji wiem, jak irytujące mogą być napisy znikające po kliknięciu w pole formularza.

  2. tomekprusik pisze:

    według mnie jak najbardziej są przydatne, ale spotkałem się z nieumiejętnym dodaniem takie tekstu podpowiedzi, którą trzeba było skasować zanim się coś napisało

  3. Bazarek pisze:

    Ciekawy temat, takie teksty raczej pomagają ale pewnie różnie to bywa.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *